2018-07-12

Försäkringskassan

Försäkringskassan var för mig en okänd myndighet som inte har särskilt bra rykte. De är de som sköter sjukbidragen och som ska ha in läkarintygen för att godkänna sjukskrivningar. De gör även en del annat som har med olika bidrag att göra men jag har inte varit berättigad att ansöka om dessa.

Jag fick veta att jag efter 14 dagars sjukdom skulle skicka in ett läkarintyg till dem för att kunna fortsätta vara sjukskriven från mina universitetsstudier. Försäkringskassan godkände dock inte min första läkares remiss då de ansåg att han inte beskrev mitt tillstånd tillräckligt utförligt. När jag ringde för att se hur allt var så sa de att de hade försökt få en bättre beskrivning per telefon men att han inte kunnat ge bra svar. De godkände sjukskrivningen ändå för att underlätta för mig.

Min nästa kontakt med dem var hur det skulle bli angående pengar nu och de förklarade att jag skulle få mitt CSN bidrag+lån istället för sjukpenning fram till skolårets slut. Därefter var jag inte berättigad några vidare bidrag därifrån eller från försäkringskassan eftersom jag aldrig jobbat i 6 månader på samma arbetsplats utan endast studerat. Hur det kan få lov att vara såhär förstår jag inte. Varför ska man som student bli utslängd från trygghetssystemet bara för att man inte arbetat? Det är allmänt känt att en universitetsutbildning är som ett heltidsjobb med en del arbete hemma men ändå får man ingen ersättning om man går in i väggen eller drabbas av en långvarig sjukdom. Dessutom förväntas man nästan i dagens samhälle studera vidare för att visa att man vill ha ett bra jobb.

Resultatet blev att jag har fått söka ekonomiskt bistånd istället, i alla mina många månader som sjukskriven . När jag väl blev så pass frisk att jag nu kommer kunna ingå i projekt eller arbetsträning så ska jag egentligen kunna söka en del bidrag från försäkringskassan igen. Istället blev jag rekommenderad av en av mina handläggare att fortsätta söka ekonomiskt bistånd ett tag till för att slippa krav och liknande från myndigheter då min sjukskrivning nu gått ner till 75%.

2016-2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar