2018-07-12

CSN

CSN är den myndighet som förser unga vuxna med studiebidrag och studerande med studielån. Summan ska täcka ett standard leverne med kostnader för bl.a. hyra, mobil, mat och studiemateriell

När jag började i Lund på socionomlinjen så ansökte jag om studielån hos CSN precis som jag tidigare gjort i Luleå. Eftersom jag tänkte gå hela året så ansökte jag för båda terminerna samtidigt. Men sen blev jag ju sjuk. Jag ringde försäkringskassan som då sa att jag inte kunde få pengar från dem men att CSN ska kunna fungera som sjukpenning de månader som fanns kvar av mina ansökta månader. Jag ringde därför CSN och de förklarade att efter 31 dagar från bekräftad sjukskrivning så skulle alla pengar jag mottog från dem inte behöva betalas tillbaka så länge jag förblev sjukskriven under alla månaderna. Sjukskrivningen skickas till försäkringskassan av läkaren och alla andra instanser ska få en kopia inskickad av mig. Men CSN tar uppgifterna direkt från försäkringskassan så att jag slapp agera mellanhand.


När det då blev ett uppehåll mellan två läkarbesök på grund utav brist på tider så ringde CSN mig personligen för att kontrollera hur det skulle bli. Jag förklarade varför inget intyg kommit än och att jag skulle vara fortsatt sjukskriven. Personen jag pratade med var nöjd med det och sa att de inte skulle upphöra med lånen utan allt allt fortgick som vanligt bara sjukskrivningen förlängdes inom en vecka.

I januari detta året (2017) kom första återbetalningskravet på mina lån. Det var uppdelat i fyra betalningar över hela året med första räkningen i februari. Paniken var ett faktum eftersom beloppet motsvarade ett helt månadsbelopp av de bistånd jag får. Jag gick in på deras hemsida och hittade en blankett man kunde fylla i för att ansöka om avskrivning av lånet om man hade särskilda skäl. Jag ville fylla i det så korrekt som möjligt så jag ringde till deras kundtjänst för att fråga om råd. Personen jag fick tala med trodde inte att det skulle beviljas så han var inte särskilt hjälpsam med de frågor jag hade kring formuläret.

Ju närmre betalningsdatumet kom desto mer oroade jag mig. På min mormors begäran så ringde jag dem igen eftersom jag helt enkelt inte hade råd att betala. Den jag fick prata med då sa direkt att han skulle skjuta på betalningen och skicka en annan blankett hem till mig som jag skulle fylla i tillsammans med ett intyg från arbetsmarknadsförvaltningen att de uppgifter jag lämnat stämmde. Han trodde inte att det skulle vara några problem utan att jag skulle få min ansökan beviljad.

Efter någon vecka kom brevet från CSN där det stod att jag inte skulle behöva betala en enda krona utav lånet i år. Skulle min ekonomi fortfarande vara svajig efter nyår så är det bara att skicka in en ny ansökan. (Vilken blev beviljad inom 2 veckor i år, 2018)

CSN har absolut varit den mest krångelfria institutionen jag har haft att göra med under min sjukskrivning. Får man bara en glad och trevlig handläggare när man ringer dit så får man bra och raka svar och de gör verkligen allt för att hjälpa folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar